Jak sprawdzić status wniosku o zwolnienie ze składek ZUS?
W ostatnim czasie niektórzy przedsiębiorcy dostali z ZUS informacje o umorzeni składek ZUS w związku ze złożonym wnioskiem RDZ. Niestety tylko niektórzy. Pozostała część przedsiębiorców została skazana na niepewność. Na szczęście z końcem maja ZUS umożliwił przedsiębiorcom sprawdzenie, co dzieje się z ich wnioskiem o zwolnienie ze składek ZUS za marzec-maj 2020. Obecnie każdy kto złożył wniosek o pomoc w ramach tarczy anty kryzysowej może sprawdzić na jakim etapie jest jego wniosek.
Aby sprawdzić status wniosku o zwolnienie ze składek ZUS, należy zalogować się na PUE ZUS.
Po zalogowaniu należy przejść do zakładki „Płatnik” w prawym górnym rogu. Po wyborze zakładki płatnik w menu po lewej stronie należy wybrać za pomocą strzałek nawigacyjnych główną kategorię „Dokumenty i Wiadomości”.
Gdy już jesteśmy w kategorii „Dokumenty i Wiadomości”, wybieramy zakładkę „Tarcza antykryzysowa – wnioski„.
Po otwarciu zakładki „Tarcza antykryzysowa – wnioski” pokazuje nam się tabela zawierająca wnioski złożone w ramach tarczy antykryzysowej.
Możemy tu sprawdzić nie tylko datę i kanał wpływu wniosku, ale również symbol wniosku, jego status oraz – ewentualnie – datę odmowy.
Po kliknięciu symbolu plusa przy dacie wpływu przedsiębiorca może podejrzeć kolejne informacje. Sprawdzi dzięki temu, za który miesiąc został już oficjalnie zwolniony z płacenia składek, a także datę zwolnienia. Po przejściu do szczegółów przedsiębiorca może też sprawdzić m.in. identyfikator z urzędowego poświadczenia przedłożenia wniosku.
Wniosek o zwolnienie ze składek za maj oczekuje na rozpatrzenie, a termin, w którym ZUS musi to zrobić, mija z trzydziestym dniem od złożenia dokumentów rozliczeniowych za ostatni miesiąc, który podlega zwolnieniu.
Odmowa zwolnienia z płatności składek ZUS w ramach tarczy antykryzysowej.
Odmowa przyznania zwolnienia z opłacania składek ZUS wydawana jest w drodze decyzji, od której można się odwołać w ciągu 30 dni od dnia otrzymania postanowienia. Odwołanie składa się w placówce ZUS. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku konieczne będzie opłacenie składek za wszystkie miesiące wskazane we wniosku.